Förskott på arv räknas av från arvslott

Hej!

Vi är två syskon, där det ena syskonet har fått ett förtida arv i form av ett lån på föräldrarnas villa. Hur bör det andra syskonet kompenseras för detta på ett så rättvist sätt som möjligt. Räntan på belåningen betalas också av föräldrarna så länge lånet finns.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett förskott på arv dras av från ditt syskons arvslott vid arvskiftet efter dina föräldrar. Det kan ju vara svårt att veta hur mycket ditt syskon fått av varje förälder men ifall dina föräldrar är gifta kommer ni ändå få ta del av arvet först då den andre av era föräldrar dör, vilket gör att det eventuella problemet försvinner.

Även räntebetalningen får ses som ett förskott på arv och den totala summan som dem + lånet uppgår i ska dras av från ditt syskons arvslott. Som exempel kan vi säga att ditt syskon fått sammanlagt 100 kr av dina föräldrar och det totala arvet som ska delas mellan er är 200 kr. Då kommer du få 150 kr av arvet och ditt syskon 50 kr av arvet. På så sätt kommer ni i slutändan ha fått lika mycket i arv.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare