Förskott på arv och likadelning mellan barn och barnbarn.

Hej,

mina föräldrar vill ge pengar typ som förskott av arv. Vi är fyra syskon och jag har två barn och de andra har tre vars. Och mina föräldrar vill även ge till barnbarnen. Men hur delar man för att göra rätt. Ska mina föräldrar då dela totalsumman på 4 vilket ger mig en större del eftersom de vill att barnbarnen ska få samma summa eller ska de dela ut samma summa till barnbarnen och sen därefter dela det på fyra.

I första förslaget så är det ju rättvis fördelning mellan oss barn men eftersom jag bara har 2 barn får jag mer själv. Men i sista läget får jag mindre, men vi vill göra rätt och rättar oss därefter

Lawline svarar

Hejhej!

Aktuell lagstiftning: Ärvdabalk.

Förskott på arv
Ett förskott på arv är precis vad det sägs. Det är ett förskott och man får hela sitt arv så småningom, efter föräldrarna har gått bott. Enligt arvsreglerna så är det bröstarvingarna som ärver först. Det innebär att barnen äger från föräldrarna om inte föräldrarna har i testamente testamenterat bort ett belopp/egendom till barnbarn.

Mitt förslag är helt enkelt att dina föräldrar ger samma belopp till alla barn samt barnbarnen. Det är inte nödvändigt att man delar på några summor. Om de vill ge en summa på 100 000 kr sammanlagt så är det bara att dela på hur många barn samt barnbarn som finns. På det vis får var och en samma summa. Om det är så att ett barn inte är myndig och på så vis inte får ta hand om sina egna pengar så kan man t.ex lägga bort förskottet i en fond som blir tillgänglig för barnbarnet när den blir 18.

Jag hoppas jag har förstått din fråga rätt. Är det så att du har följdfrågor eller att jag har missförstått din fråga så är du varmt välkommen att höra av dig till mig på binh.tran@lawline.se så kan besvara ytterligare frågor där.

Vänligen,

Binh TranRådgivare