Förskott på arv, gåvobrev

Jag ska ge min son aktiefonder som gåva detta är inte något förskott på arv. Räcker det att upprätta handlingar på gåvan som bevittnas av två personer och man ändrar på banken till hans namn? Ska jag skicka in det till skatteverket för registrering?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB). För att presumtionen om förskott på arv ska brytas räcker det med att du vid gåvans tillfälle upprättar gåvobrev som föreskriver att gåvan inte ska utgöra förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Upprättandet av gåvobrevet behöver inte bevittnas eller registreras hos skatteverket.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare