Förskott på arv - gåva och försäljning till underpris

Hej!

Min syster har köpt föräldrarnas hus för 100000 kr ,efter 6 månader sålde för 1100000 kr. Jag undrar om huset är försköt av arv eller inte.

Mamma har givit pangar till min syster som en gåva ( förmodligen skriftligt hos en jurist )

.Jag tror det. Har jag rätt att överklaga eller ta de i bouppteckningen när det blir dags.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om förskott på arv finns i 6 kap. Äktenskapsbalken (ÄB).

Av 6 kap. 1 § ÄB framgår att allt en arvlåtare ger till sina bröstarvingar under sin livstid ska räknas som arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Med detta avses inte bara rena gåvor utan även försäljning till underpris omfattas av bestämmelsen. Försäljningen och gåvan ska således anses som förskott på arv om det inte skrivits i t.ex. ett gåvobrev eller ett testamente att det inte ska utgöra detta. Detta gäller såväl skriftligt som muntliga utfästelser men har uttalandet skett muntligen är det snarare en bevisfråga. Eftersom det föreligger en presumtion om att gåvan ska ses som förskott på arv torde det föreligga på din syster att visa att ett sådant uttalande finns.

Det är värdet vid mottagandet som ska avräknas av förskottet och eventuell värdeökning tillfaller som huvudregel mottagaren och ska inte ses som förskott på arv enligt 6 kap. 3 § ÄB.

Eftersom bestämmelserna om förskott på arv inte aktualiseras förens vid arvskiftet skulle jag säga att det är bäst om du tar upp frågan i samband med bouppteckningen. Som sagt föreligger det en presumtion om förskott på arv och du behöver bara göra något om din syster hävdar att gåvan och försäljningen inte ska utgöra förskott på arv.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Therese WibrinkRådgivare