Förskott på arv eller gåva?

Hej, min pappa äger en sommarstuga som han har fått i arv. Min mamma dog tidigt och min pappa är sedan omgift. Vi skall nu sälja sommarstugan och stordelen av pengarna skall fördelas på mig och min bror. Alla inblandade, pappa, pappas nya fru, pappas nya frus barn är helt överens om det. Det vi funderar på, skalle det ske genom en gåva eller förtida arv. Några ytterligare stora tillgångar finns inte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att utgå från att du och din bror är din pappas enda barn. Om din pappa har andra barn så blir svaret annorlunda. Du och din bror blir arvtagare efter din pappa den dagen han går bort (Ärvdabalk 2 kap 1 §). När din pappa gått bort görs en bodelning mellan honom och hans fru, det som är hans efter bodelningen går till dig och din bror. När en förälder ger gåvor till sina barn så antas gåvorna vara förskott på arv om inget annat är bestämt (Ärvdabalk 6 kap 1 §). Det innebär att om ett barn fått mer än ett annat så räknas det av från dennes andel vid arvskiftet. I ditt fall förstår jag det som att du och din bror är din pappas enda barn, och ni ska båda få antingen en gåva eller ett förskott. Förutsatt att ni får lika stora gåvor/förskott så kommer det inte att göra någon skillnad om ni fått gåvor eller förskott den dagen ni tar arv efter er pappa. Ni kommer då att få lika stora delar av det som är kvar.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare