Förskott på arv?

Hej för ca,50 år sedan gav min far vårat barndomshem till min bror,min mor är död och nu också våran far,vad händer om huset ska säljas? Kan jag som syskon få del av vinsten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en förälder, som i ditt fall, ger en gåva till en bröstarvinge ska man som utgångspunkt räkna denna gåva som förskott på arv, 6 kap. 1 § ärvdabalken. När arvet efter er far ska fördelas mellan arvingarna ska barndomshemmet räknas bort från din brors laglott.

Denna utgångspunkt gäller dock inte om din far har föreskrivit i ett gåvobrev att barndomshemmet inte ska räknas som förskott på arv. Men om något sådant gåvobrev inte finns utgör barndomshemmet förskott på arv.

Bröstarvingar har alltid rätt att få sina laglotter, hälften av bröstarvingens laglott, 7 kap. 1 § ärvdabalken. Arvlåtaren, din far, kan inte testamentera bort den del av sin egendom som utgör bröstarvingarnas laglotter.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare