Förskott på arv

Min mormor avled nyligen och det är min syster och jag samt två mostrar som står som arvtagare.

När mormor sålde sitt hus "lade hon in pengarna" i en lägenhet som står skriven på en av mostrarna. Finns det någon chans att få en del av lägenhetens värde i arv eller är det helt uteslutet? Hoppas att ni förstår frågeställningen. Mvh Maria

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns absolut en chans att ta del av det värdet som investerats i din mosters lägenhet. Den summa som investerats i lägenheten kommer som utgångspunkt att ses som förskott på din mosters arv om inte annat har avtalats. Detta innebär att beroende på hur stor kvarlåtenskap din mormor har så kommer värdet som investerats, räknas med i kvarlåtenskapen, för att sedan dras bort på din mosters arvslott, 6:1 ärvdabalken.

Exempel: Om ni är 4 arvtagerskor (A,B,C,D) och din moster redan (A) har tagit ut 50 000 och dödsboet har ett värde på 150 000, så skulle ni som utgångspunkt få dela på det dvs 150 000/4.

Har dock A redan fått pengar i förväg genom investeringen i lägenheten så ska det ses som förskott och boets värde ska ökas med förskottets värde dvs 50 000, så istället får ni 200 000 att dela på dvs 200 000/4. Varje arvtagerska ska vardera få 50 000. Eftersom A redan fått ut ett förskott på 50 000 får hon inga ytterligare pengar vid själva bodelningen mellan er utan hon har redan fått sitt arv.

Hoppas detta var svar på din fråga,

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare