Förskott på arv

Hejsan!

Detta gäller min sambos pappa som ska ge oss mark/en tomt. Han vill ge det som ett förskott på arvet. Hur fungerar det då han kommer ge det till min sambo och vi inte är gifta? Underlättar det om vi är gifta eller hur fungerar det?

Även min sambos bror kommer få mark/tomt.

Vänligen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill veta vad som händer med arvet när ni inte är gifta. Om din sambo får tomten som förskott på arvet innebär detta att gåvans värde ska läggas till i kvarlåtenskapen efter din sambos fars död, enligt 6:1 Ärvdabalken. Huvudregeln är att gåvor till bröstarvingar ska ses som förskott på arv om inte omständigheterna talar för något annat. I detta fall är det tydligt att din sambos pappa vill att gåvan ska vara ett förskott på arv. Jag uppfattar det som att du vill veta vad som händer med arvet vid en eventuell bodelning. Vid en bodelning är det enbart samboegendomen som ska ingå, dvs ert bostad och bohag enligt 3§ Sambolagen, om det har förvärvats för gemensam användning. Bostad och bohag framkommer i 5 och 6§§ Sambolagen och utgör den permanenta bostaden och möbler m.m. som används i det gemensamma hemmet. Tomten som din sambo ärver i förskott kan komma att bli del i bodelningen om det utgör en del av er permanenta bostad och om det inte finns föreskrift om att det ska utgöra enskild egendom.

Hoppas jag har besvarat din fråga! Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare