förskott på arv

6 kap 1 § ärvdabalkenHej! Kan mina föräldrar på något sätt ge mig förskott på arvet genom att bara äga sin fastighet? Dom äger en fastighet idag värt 3 miljoner ca. De vill säga kan vi barn (2 st) få ut något av fastigheten fast dom är i livet och äger den? De vill säga skriva något avtal att den dagen fastigheten säljes att jag får ut mindre på vinsten för jag redan fått en del?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Förskott på arv

Av 6 kap 1 § ärvdabalken sägs det att allt arvlåtaren gett till en bröstarvinge ska avräknas som förskott på arv om inget annat framgår. Det vill säga det är förskott på arv om det inte finns ett gåvobrev som uttryckligen säger att denna gåva inte ska räknas som förskott på arv. Det framkommer även av 6 kap 3 § ärvdabalken att värdet av gåvan vid givandet ska räknas och inte vid arvlåtarens död. Alltså ska avräkningen av arvet ske efter egendomens värde vid mottagandet.

Därmed är det fullt möjligt för er att få ut ert arv nu, det kommer att räknas som ett förskott på arv. Ni kan alltid skriva ett dokument där det tydligt står att denna "gåva" ska anses vara ett förskott på arv, där ni alla skriver under. Detta är inte nödvändigt!

Hur ni ska få ut några pengar ifrån fastigheten det kan jag inte svara på, det får ni gå till banken och fråga om. Antingen att de tar lån på fastigheten som ni kan få som direkta medel eller hur det nu ska göras. Det är något som banken får bestämma.

Jag hoppas du fått svar på din fråga annars är det bara att höra av dig igen om du har fler frågor.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare