förskott på arv

Min far och mor har skrivit ett gåvobrev till min son där han har fått överta deras villa.Hur blir det med min arvslott när dom inte finns längre?Villan är värderad till ca 3 miljoner.Några andra tillgångar finns inte.Endast en liten summa på banken som är deras sparkapital.Det är bara jag och min son som ska ärva.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Huvudregeln är att barnen (bröstarvingarna) ärver med lika lott enligt 2 kap. 1 § ÄB. Det är alltså du som ska ärva efter dina föräldrar om de inte skrivit något testamente. Detta innebär att din son endast ska ärva om de förordnat detta genom ett testamente. Hur mycket han ska ärva regleras då genom testamentet.

En gåva som en bröstarvinge fått under sin livstid ska avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, enligt 6 kap. 1 § ÄB. Denna bestämmelse gäller dock endast bröstarvingar. Bröstarvingar är de som är först i led att ärva dvs. i ditt fall du och inte din son. För att en gåva ska räknas som förskott på arv för annan än bröstarvinge måste detta uttryckligen stå i gåvobrevet.

Sammanfattning: Gåvan blir således inte automatiskt ett förskott på arv utan för att gåvan ska avräknas på arvet måste detta sagts vid gåvan. Det är således endast banktillgodohavandena som du kommer att ärva / ni kommer att ärva (om dina föräldrar skrivit testamente om din sons arvsrätt).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Therese WibrinkRådgivare