Förskott på arv

Jag ska separera och klarar inte av bolånet på mitt hus själv. Kan min pappa hjälpa till med hyran varje månad som ett förskott på arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Förskott på arv

I lagen finns en presumption som säger att det som en arvlåtare ger till en bröstarvinge ska räknas som förskott på arvet (6 kap. 1 § ÄB). Om din pappa kan tänka sig att hjälpa till med hyran varje månad så kommer det att räknas som förskott på arv utan att ni behöver vidta några åtgärder.

Om din pappa hjälper dig med hyran varje månad ska du vid bouppteckningen som sker efter hans död uppge att du fått förskott på arv (20 kap. 5 § ÄB). Om du har syskon kommer förskottet att räknas av från ditt arv när din pappa går bort (7 kap. 2 § ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare