Förskott på arv

Hej.

2012 hjälpte vi vår äldste son med 100.000 kr när han köpte lägenhet. Lägenheten kostade totalt 1.175000. Nu har vår yngste son köpt en liknande lägenhet för totalt 1.850000. Vi hjälpte honom med 350.000. Vår äldste son godtog att vi hjälpte vår yngste son med detta belopp som förskott på arv. Min fråga är nu hur mycket mer vår äldste son borde få i arv.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om förskott på arv framgår av 6 kap. ärvdabalken (ÄB). I 6 kap 1 § ÄB stadgas det att vad en arvlåtare gett sin bröstarvinge i livstiden räknas som förskott på bröstarvingens arv, om inte annat framgår av exempelvis gåvobrev eller annan överlåtelsehandling. Bestämmelsen ger uttryck för en presumtion att avräkning ska ske.

I mitt svar utgår jag ifrån att båda bidragen till dina söner utgör förskott på arv. Vid arvsfördelningen ska således 100.000 kronor avräknas från den äldste sonens arv medan 350.000 kronor avräknas från den yngste sonens arv. Arvsavståendet görs till förmån för övriga arvtagare. Under förutsättning att det enbart är era två söner som står som arvtagare ska er yngre son avstå från 200.000 kronor till förmån för er äldre son.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare