Förskott på arv

Hej

Vi har en morfar som ligger inför döden nu som är gift med en annan kvinna än vår mormor. Vår mor och moster är döda sedan flera år så kvar är jag och min bror samt våra kusiner. Morfar och hans andra fru har ett annat barn med varann. Morfar och mormor köpte ett landställe tillsammans på 50-talet. När de skilde sig fick min mor och min moster sin mammas del som hon hade i landstället. När sedan morfar gifte om sig och fick en ny son så tyckte han att det var orättvist att hans döttrar hade 25% var av landstället så han gav halva sin del på 50% till sin son vilket gör nu att han har 25% i landstället, hans son 25% och jag och min bror samt våra 2 kusiner 12.5% var. Vad händer nu när han dör? Finns det någon arvslott att åberopa här och har inte hans som redan fått ett förskott på arvet i och med gåvan på 25%?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tänker utgå från att det varken finns något testamente eller har gjorts några förskott på arv utöver den gåvan du nämner i din fråga, annars skulle svaret bli annorlunda.

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver?

De som i första hand ska ärva är bröstarvingarna, dvs släktingar i rakt nedstigande led (barn, eller om barnen inte längre finns i livet så blir det barnbarnen osv). Barnen taga lika lott, vilket innebär att varje barn ska få lika mycket. Man kan tänka sig ett släktträd, där varje gren i trädet ska få lika mycket. (2 kap 1§ ÄB)

Exempel: en person som gått bort hade en son och en dotter. Sonen finns fortfarande i livet, men inte dottern. Dock så lämnade dottern efter sig två barn. Eftersom varje gren ska få lika mycket, så ska 50% gå till sonen och 50% ska gå till dotterns sida, vilket i detta fall blir 25% var till hennes barn.

Vad gäller i detta fallet?

Eftersom din mormor och morfar är skilda, finns det inget samband vad gäller arvet efter dem två. Vid skilsmässan har allt redan delats upp i två halvor och de 50% av lantstället som ursprungligen var din mormors andel spelar ingen roll vad gäller arvet efter din morfar.

Kvarlåtenskapen efter din morfar (all egendom som han lämnar efter sig) ska delas lika mellan hans tre barn. Eftersom varken din mor eller din moster är i livet, får du och din bror träda i din mors ställe och era kusiner i din mosters ställe. Din morfars son ska alltså få 1/3 och du, din bror och era två kusiner ska få 1/6 var. När din morfar går bort och hans kvarlåtenskap ska fördelas är det viktigt att komma ihåg att det inte bara är lantstället som räknas, utan det totala värdet av allt han lämnar efter sig.

Förskott på arv

Om man har gett något till en bröstarvinge medan man levde, antas detta vara förskott på arv om inget annat har sagts. (6 kap 1§ ÄB)

Jag tänker utgå från att det varken av gåvobrev eller på något annat sätt framgår att det inte var förskott på arv när din morfar gav sin son 25% av lantstället. Då ses gåvan som ett förskott på arv.

En annan sak som kan vara bra att veta är att det som huvudregel inte finns någon återbäringsskyldighet för den som fått mer i förskott än vad denne annars skulle ha fått i arv, utan man får behålla allt det man fick i förskott. (6 kap 4§ ÄB)

Sammanfattningsvis

Det är viktigt att inte glömma att det som ska fördelas mellan er är inte bara lantstället utan allt som din morfar lämnar efter sig. Din morfars son ska få 1/3 av värdet av allt din morfar hade och du, din bror och era två kusiner ska få 1/6 var av värdet.

Hur exakt det kommer att se ut i praktiken beror på hur mycket allt din morfar lämnar efter sig är värt. Men om hans sons andel i lantstället skulle utgöra mer än 1/3 av det totala värdet, så får han ändå behålla sin andel eftersom det inte finns någon återbäringsskyldighet och ni andra får dela på det som finns kvar. Om värdet skulle motsvara mindre än 1/3 har han rätt till så mycket att förskottet och det han får tillsammans utgör 1/3 eftersom detta är vad han minst har rätt till.

Detta innebär att du, din bror och era kusiner utan tvekan får behålla de 12,5% var av lantstället som ni har idag eftersom de inte påverkas av hur din morfars arv kommer se ut. Sedan kommer ni få rätt till mer genom arvet från er morfar, men eftersom man fördelar värdet och inte enbart lantstället är det upp till er vid arvsskiftet att komma överens om hur kvarlåtenskapen ska fördelas mellan er.

Vad händer nu?

Din morfars son får behålla sin andel i lantstället och hur stor andel ni som barnbarn får beror på hur mycket din morfar äger när han går bort samt hur ni väljer att fördela detta mellan er vid ett arvsskifte. Men så länge din morfars sons andel i lantstället inte är värt mindre än 1/3 av det totala värdet, kommer ni fyra barnbarn få dela på resten av andelarna.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare