Förskott på arv

Min mor äger flera fastigheter varav en är ett fritidshus. Hon har en önskan om att jag ska ta över denna fastighet efter hennes bortgång, och undrar hur man ordnar detta på bästa sätt.Om hon ger bort fastigheten redan nu och jag ansöker om lagfart måste ett nyttjanderättsavtal skrivas, samt att det kan publiceras offentligt som fastighetsaffär, vilket hon vill undvika. Kan hon skriva ett testamente för att säkerställa att fastigheten tillfaller mig?Gåvan ska inte vara förskott på arv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör arv regleras i Ärvdabalken (ÄB), som du hittar här

Av 6 kap. 1 § 1 st. ÄB lyder en presumtion om att vad arvlåtaren (din mor) givit en bröstarvinge (du och dina syskon, 2 kap. 1 § 1 st. ÄB) under hennes livstid ska antas vara förskott på arv, om inte motsatsen visas. Presumtionen bryts genom att arvlåtaren uttryckligen föreskriver att annat ska gälla, eller om det med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett att gåvan inte skulle utgöra ett förskott på arv.

Om gåvan är att betrakta som förskott på arv kommer värdet av fastigheten vid gåvotillfället räknas bort från den del av kvarlåtenskapen som ska tillfalla dig. Detta innebär att dina syskon erhåller mer i arv av den slutliga kvarlåtenskapen än dig. Motsatsvis kommer värdet inte att räknas med om din mor föreskriver att presumtionen om arvsförskott inte gäller, och ni kommer dela jämt på vad som återstår av hennes tillgångar.

Om din mor inte vill att fritidsfastigheten ska vara förskott på arv behöver hon alltså vid gåvans givande upprätta ett gåvobrev som föreskriver att fastigheten inte ska utgöra arvsförskott, alternativt reglera frågan i sitt testamente och klargöra att gåvan till dig inte var något förskott på arv. Dessa förfaranden förutsätter att du får fastigheten medan din mor är i livet.

Hon har även ett tredje alternativ, nämligen att på sedvanligt vis föreskriva i sitt testamente att fastigheten ska tillfalla dig efter hon gått bort – men då blir den din genom arv och inte gåva, och dess värde kommer avräknas från din del av arvet. Föreskriver hon i testamentet att fastigheten inte ska avräknas från din lott utan lämnas utanför bodelningen har övriga syskon rätt att jämka testamentet inom sex månader efter delgivning (7 kap. 3 § 3 st. ÄB) och kräva ut sin laglott. De har givetvis också möjlighet att acceptera testamentet så som din mor har upprättat det.

Eftersom jag inte känner till er familjesituation kan det vara lämpligt att inledningsvis undersöka om övriga syskon vill acceptera att du får fritidsfastigheten utöver din del av arvet, eftersom det är så jag tolkar att er önskan är. Är den lösningen inte aktuell så råder jag er att göra en avvägning mellan för- och nackdelarna ovan att tilldela dig fastigheten medan din mor är i livet eller senare i form av arv. Vid gåva av fastighet och testamente så finns det formkrav som ska uppfyllas, så oavsett utväg rekommenderar jag er att ta kontakt med en jurist för att säkerställa att proceduren går rätt till.

Lycka till och hör gärna av er igen om ni har ytterligare funderingar!

Vänligen,

Elin RidegRådgivare