Förskott på arv

Hej

Mina föräldrar har avlidet och det har nu visat sig att år 2015 fick min syster 800 tkr insatt på sitt konto av mina föräldrar skall detta kunnas ses som förskott på arv?

Skall tilläggas att min fars önskan har varit att göra mig så arvslös som möjligt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregel

I 6:1 Ärvdabalk (1958:637) (ÄB) kan man läsa att det en bröstarvinge (barn) fått av sin förälder ska räknas som förskott på arv. I 6:2 ÄB kan man dock läsa att kostnader för barnets levnad (t.ex. kläder och mat) samt mindre gåvor (en summa om 800 tkr kan dock inte anses vara en mindre gåva) inte ska bedömas som förskott på arv.

Att en gåva utgör förskott på arv innebär att den summa personen (i det här fallet din syster) fått ska avräknas vid arvskiftet efter dina föräldrar.

Undantag

Det finns däremot undantag när en gåva till en bröstarvinge inte ska räknas som förskott på arv. Om föräldern (exempelvis) skrivit i ett gåvobrev att gåvan inte ska utgöra förskott på arv ska gåvan inte avräknas vid arvsskiftet. Gåvan ska inte heller anses utgöra förskott på arv om det med hänsyn tagit till omständigheterna framgått att gåvan inte skulle utgöra förskott på arv, 6:1 ÄB. Det sistnämnda undantaget är svårt att bevisa om ingen skriftlig information finns att tillgå.

Sammanfattning

Om dina föräldrar inte uttryckligen skrivit i ett gåvobrev att den summa din syster fick inte ska vara förskott på arv ska pengarna bedömas vara förskott på arv. Det i sin tur innebär att den delen ska avräknas från den del som skulle tillfallit henne i arvskiftet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare