Försenat körkortstillstånd p.g.a. positivt cannabis test

Min son har testat positivt för cannabis . Han kommer troligtvis hamna i belastningsregistret. Vi är precis igång med att ansöka om körkortstillstånd. Han har brukat cannabis men inte haft något innehav av drogen. Kommer han få vänta med körkortstillståndet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att erhålla ett körkortstillstånd gör transportstyrelsen en lämplighetskontroll och kollar även på sökandes medicinska översikt.

Lämplighetskontroll gör Transportstyrelsen genom att bedöma om du anses vara pålitlig ur nykterhetssynpunkt. Kontrollen avser även om du kommer att följa trafikregler och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken.

För att bedöma din lämplighet kontrollerar Transportstyrelsen olika register. Vid en sådan kontroll kan bedömningen komma att påverkas om du har omhändertagits av polisen för att du har varit för berusad, eller om du begått något brott.

Det finns därför en möjlighet att sonen kommer få vänta med körkortstillståndet, men det beror helt på hur Transportstyrelsen kommer bedöma hans lämplighet som förare.

Vänligen,

Sedja Abed AliRådgivare