Försäljning försäljning av andelar i hus

Hej,

Min mor är 90 år och har skrivit ett testamente som min far före hans bortgång var delaktig i och som formulerades av jurist. Vi som ska ärva huset som dom har är jag och min bror, jag vill behålla huset men min bror vill sälja kan jag hindra det? Jag ärver 3/4 enligt testamentet.

Mvh

Ingemar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din bror inte kommer äga hela huset kan han inte avgöra vad som händer med hela huset. Han kan bara bestämma över sin andel i huset. Du kan alltså hindra försäljning av hela huset genom att inte sälja din andel. Han kan dock sälja sin andel av huset, i vilket fall du kan vara med i budgivningen eller erbjuda att köpa han andel innan den läggs ut på marknaden.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare