Försäljning av fastighet till underpris och förskott på arv

Hej, vi är tre bröder och mellanbrodern har köpt pappas gård värd ca 8 miljoner för ca 2 miljoner, är det förskott på arv? Mvh Benny

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om förskott på arv finns i ärvdabalken.

Huvudregeln är att det som arvlåtaren har gett i gåva till en bröstarvinge ska avräknas som förskott på arv. Detta gäller så länge inte annat har avtalats eller att andra omständigheter talar för att gåvan inte ska vara ett förskott på arv (6 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken). Arvlåtaren är i denna situation din pappa. Bröstarvinge är arvlåtarens barn, det vill säga du och dina bröder (2 kap. 1 § ärvdabalken).

Att sälja en fastighet till underpris är att klassa som gåva enligt praxis. Eftersom er far sålt fastigheten till underpris till mellanbrodern, ska mellanskillnaden på marknadsvärdet och köpeskillingen ses som en gåva och därmed vara förskott på arv. Det blir i ert fall 6 miljoner kr i förskott på arv till mellanbrodern. Det innebär att mellanbrodern kommer ärva mindre när er pappa avlider. Detta gäller som sagt så länge din pappa och mellanbror inte avtalat eller kommit överens om att försäljningen inte ska ses som förskott på arv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare