Formulering i testamente och arvsordningen

Hej,kan man i ett testamente skriva att " återstoden av mitt enskilda arv från mina föräldrar skall gå till min syster och hennes barn när jag går bort"? Är gift o har särkullsbarn.Vi har skrivit äktenskapsförord.Hur är arvsordningen om min maka går bort först,eller jag går bort först?

Hur skall man formulera texten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör av och därför kommer jag att använda mig av ärvdabalken, ÄB, för att besvara den.

Testamentet

Du har rätt att testamentera bort din egendom till din syster och hennes barn om du inte har några bröstarvingar som har rätt att ta arv (2 kap. 1 § ÄB). Det är den första arvsklassen som inte kan göras helt arvlös och den består av bröstarvingar och deras barn.

Man kan inte göra en bröstarvinge arvlös för att den alltid har rätt till sin laglott (7 kap. 1 § ÄB). Har du bara en syster eller flera syskon så spelar det ingen roll, för de kan inte kräva ut någon laglott och därför kan du testamentera ditt arv så som du nu tänkt dig.

Äktenskapet

Om du dör så ärver din efterlevande maka dig (3 kap. 1 § ÄB). När den efterlevande makan dör så ska halva boet gå till dina släktingar, vilket blir din syster om du testamenterar om det. Vad din maka ärver efter dig kan hon inte testamentera bort, men lagen ger inte någon garanti på hur mycket halva boet kommer att vara.

Laglott

Om din maka går bort först och det är hon som har särkullbarnen så har de alltid rätt till sin laglott (7 kap. 1 § ÄB). Har hon inte i testamente sagt någonting mer så kommer arvsfördelningen bara funka så som det gör om du avlider först, vilket jag beskrev ovan.

Formuleringen

Så länge du är tydlig med vad din vilja är i ditt testamente så är några små fel accepterade. Formuleringen som du skrivit borde fungera men om du vill vara helt säker så skulle jag rekommendera dig att vända dig till vår betaltjänst för de kan hjälpa dig att upprätta ett helt testamente utifrån hur du vill ha det.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare