Formulering av testamente

Kan man testamentera gemensamt till makar, det vill säga att man anger " makarna Ulla och Kalle, ska efter min bortgång, tillsammans ärva...."?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring testamente hittar vi i Ärvdabalken (ÄB).

Vad krävs för att ett testamente ska bli giltigt?

För att ett testamente ska bli giltigt krävs det att ett antal formkrav är uppfyllda:

- Den som skriver testamentet måste ha fyllt 18 år (9:1 ÄB)

- Testamentet måste vara skriftligt och undertecknat av utfärdaren. Vidare måste två vittnen närvara vid underteckningen av testamentet – vittnena ska även skriva under testamentet (10:1 ÄB)

- Vittnena får inte vara under 15 år och de får heller inte stå som arvinge i testamentet eller vara släkt med någon som står som arvinge (10:4 ÄB)

- Utfärdaren av testamentet måste slutligen göra det av egen fri vilja och får inte vara påverkad av någon psykisk sjukdom (13:2-3 ÄB)

Formulering av testamentet

När det gäller själva formuleringen i testamentet är det viktigaste att man skriver så tydligt som möjligt vad man vill åstadkomma med testamentet för att se till att man får igenom sin vilja och för att undvika eventuella oklarheter. Det finns inte några juridiska hinder mot att skriva exakt det man vill uppnå. Formuleringen som du skrivit borde fungera men om du vill vara helt säker så skulle jag rekommendera dig att vända dig till vår betaltjänst för de kan hjälpa dig att upprätta ett helt testamente utifrån hur du vill ha det. Boka en tid med någon av våra duktiga jurister HÄR för att få hjälp med att utforma testamentet, så att du är säker på att det blir juridiskt korrekt och får den verkan du faktiskt har tänkt dig.

Hoppas du fått svar på din fråga, om inte är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Vänliga hälsningar,

Minella KurjakovicRådgivare