Formkrav på testamenten

När min far, som dock inte är min biologiske far, gick bort hade han en önskan att jag, min bror och hans fru skulle dela lika vad som fanns kvar efter honom. Då jag inte är adopterad men vuxit upp med honom sedan jag föddes har jag alltid betraktats som dotter av alla. Inget testamente är skrivet.

Min farbror hade fått i uppgift att del pappas beslut om att dela på tre. Detta berättade han i flera vittnes närvaro där både min bror (halvbror och biologisk son till pappa) och pappas fru accepterade detta. Precis det min farbror berättade har även pappa berättat för mig, dock inte för min bror (de hade inte ngn bra relation).

Då det senare har det visat sig att det fanns ganska mycket kapitial att hämta har min bror helt ångrat sig och anser inte att jag ska ta del av arvet i lika stor omfattning.

Min fråga är nu om det muntliga avtalet fortfarande gäller? Hur ska jag kunna gå vidare i detta ärende?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom dina frågor handlar om arv, är svaren på dessa reglerade i Ärvdabalken (ÄB).

När inget testamente existerar, ska en avlidens egendom ärvas enligt den legala arvsordningen i ÄB. I denna har arvingar som är närmare släkt företräde till arvet framför de som är mer avlägsna. Det alla arvingar dock har gemensamt är att de samtliga har släktskapsband till den avlidne.

Då din pappa inte var din biologiske far, och du aldrig adopterades, räknas du inte enligt lagen som släkt och därmed inte heller arvinge till din pappa. Du har därmed, som du är inne på, ingen legal arvsrätt efter honom utan skulle endast ha rätten att ärva honom om han genom testamente testamenterade bort egendom till dig.

I frågan nämner du att din pappa aldrig upprättade något skriftligt testamente. Då är fråga om det faktumet att han alltid sett dig som sin dotter, och att han erkänt för flera släktingar att han vill att du ska ärva honom, för din del gör någon skillnad. Svaret på detta är tyvärr nej. Då det enda sättet att förhindra att arvet fördelas enligt arvsordningen är att upprätta ett testamente, och ett testamente enligt ÄB 10:1 måste vara skriftligt, spelar något din pappa uttryckt muntligen ingen roll. Du kan därmed inte gå vidare med ärendet, eftersom du inte har någon laglig rätt att ta del av din pappas arv.

Jag hoppas jag har svarat på din fråga. Skulle du eller någon anhörig till dig vilja ha hjälp att skriva testamente för att försäkrar er om att erat arv fördelas som ni vill, kan vi hjälpa er med det HÄR.

Vänligen,

Alexandra LantzRådgivare