Förlikning

Tjena jag fick nyss ett brev angående förlikning ifrån Njord Law firm, är detta något som ni tycker man ska betala? Svara på? eller ska vi bara skita i det. mvh Jonathan

Lawline svarar

Hej.

Tack för din fråga.

Det beror lite på vad det står exakt i brevet. En förlikning kan uppkomma av olika skäl. Exempel på vanliga förlikningar är t.ex. reklamation. Sedan finns det versioner om när ena parten vill ha skadestånd och parterna sedan kommer överens om ett belopp utan rättsväsendets inblandande. Man kan säga att det är en frivillig lösning på ett juridiks problem (civilrättsligt).

Min rekommendation är att du tar kontakt med företaget och försöker minnas om du kan ha gjort/hamnat i en situation där en förlikning kan ha uppstått. T.ex. om du reklamerat något eller begärt ersättning för något. Alternativt att någon begärt ersättning av dig eller reklamerat något till dig.

Vänligen

Henrik BergRådgivare