FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll16/04/2018

Förlängt underhållsstöd när myndigt barn bor hemma

Sonen, som bor hos mig på heltid, på 19år får förlängt underhållsstöd. Han tar studenten nu i sommar. Det betalas direkt till honom. Min fråga är vad dom pengarna (1723kr) ska gå till?

Jag vill att han betalar 1000kr i månaden, från underhållsstödet, för mat, hygienprodukter och husrum. Jag har pratat med fk som säger att pengarna ska gå till mat och husrum först och främst.

Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Du som förälder är underhållsskyldig gentemot ditt barn tills dess att barnet fyller 18 år. Detta framgår av 7 kap. 1 § st 1 Föräldrabalken (förkortas FB). Av 7 kap. 2 § st 2 FB framgår det emellertid att om barnet fortfarande går gymnasiet 18 års ålder, fortsätter föräldern att vara underhållsskyldig tills dess att barnet har slutat skolan eller fyller 21 år.

Du som förälder är alltså skyldig att stå för underhåll fram tills ditt barn tar studenten eller fyller 21 år gammal. Om underhållsstöd betalas ut till din myndige son är detta dock din sons pengar, som du inte kan råda över. Du kan inte säga att han inte får bo hos dig om han inte betalar, eftersom du b. la ska se till att han får husrum iochmed din underhållsplikt.

Mitt förslag är att du sätter dig ned med sin son och förklarar den ekonomiska situationen och att det vore bra att han bidrog med en del. Du kan förklara att underhållstödet, precis som du säger, är tänkt att täcka mat och husrum. Du kan också förklara att underhållet för din son i realiteten kostar långt mer än 1000 kr.

Jag tycker personligen att 1000 kr är en rimlig summa, men som sagt kan du inte "ställa ett ultimatum".

Lawline RådgivareRådgivare