Förhindra att ett husköp under marknadspris ses som förskott på arv

Jag får köpa min fars hus till ett pris under marknadsvärde. Kan jag förhindra min bror att kräva kompensation vid min fars bortgång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt vill du alltså förhindra att gåvan (det vill säga mellanskillnaden av marknadsvärdet och ditt pris) ska ses som ett förskott på arv så att värdet på huset inte ska räknas av från din arvslott när din far går bort.

Som huvudregel i svensk rätt är gåvor som föräldrar ger sina barn, eller som det uttrycks i lagtexten bröstarvingar, förskott på arv (6 kap. 1 § ärvdabalken). I samma paragraf finns dock undantag från denna regel och det är om ”inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett”. Det är just första delen, ”om inte annat har föreskrivits”, som blir relevant i ditt fall.

För att föreskriva att huset inte ska betraktas som förskott till arv bör du och din far upprätta ett gåvobrev där det framgår att huset han säljer till dig inte ska ses som ett förskott på arv. Ni båda behöver dock skriva under gåvobrevet, så skulle din far inte vilja att gåvan ska undantas från att räknas som förskott på ditt arv går det inte att komma runt. Är ni båda överens om att upprätta ett sådant gåvobrev har vi på Lawline en del skickliga jurister som kan hjälpa er med det (länk: HÄR).

Hoppas att svaret var dig behjälpligt!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare