Föreskrift i gåvobrev om att gåvan inte ska räkna som förskott på arv

Hej,

min mamma har gett mig en gåva i form av pengar,och nu undrar jag om detta kan ses som ett förtida arv.

Gåvobrevet lyder enl. följande.

"Jag (födelsenr.) (Namn) ger härmed till min son (födelsenr, Namn) en gåva på XXXX :- (XXXXXXXXX Kronor.)

Gåvan är inte ett förskott på arvet, utan en ersättning för all den hjälp jag fått av honom de senast 15 åren."

Kan detta vara en vettig formulering för att det inte ska räknas som ett förtida arv?

Tacksam för svar.

Med vänlig Hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en förälder ger sitt barn en gåva kommer det att räknas som förskott på arv, så länge inget annat har föreskrivits. I ditt fall står det klart och tydligt att gåvan inte ska ses som ett förskott på arv. Det är alltså en fullt vettig formulering. Det du har fått från din mamma ska inte räknas av din del av arvet när hon sen går bort. (se 6 kap 1 § ärvdabalken, här)

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare