FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/12/2021

Förening av två olika brottmål samt om det blir en gemensam påföljd

Hej!

Om en person redan har blivit delgiven misstanke och ska ha rättegång nästa år men blir anmäld igen (för något helt annat), vad händer då? Ska personen ha två rättegångar? Vad händer om personen blir dömd från första rättegången? Vad händer då med det andra brottet? Båda brotten gäller olika typer av misshandel, men som sagt inte relaterade till varandra.

Ena är mot tjänsteman och andra är i nära relation.

Har läst någonstans att det "bakas ihop" och blir en rättegång men kanske har helt fel.

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

De olika målen kan komma att kumuleras om domstolen är behörig att döma i båda fall samt om de anser det som lämpligt, vilket det kan tala för då man vill försöka utdöma en gemensam påföljd för brotten

I detta fall handlar det om misstanke angående två brott som ansetts begåtts vid två olika tillfällen med ca 1 års mellanrum. Detta kan tala för att rätten kan anse det som lämpligt att handlägga frågorna i två olika mål. Det som talar för att dessa två frågor skulle handläggas i ett och samma mål är att det skulle underlätta för domstolen att döma ut en gemensam påföljd (30:3 BrB & 45:3 st.1 RB).

Om man dömer brotten gemensamt, tenderar man tillämpa en mängdrabatt, vilket innebär att brottet som har det lägre straffvärdet kommer sänkas till ½ av vad brottet egentligen skulle gett. Dvs kommer personen dömas för 100% av straffet som bestämts för det grövsta brottet, 50 % av det näst grövsta brottet (25 % för det tredje osv).

Hoppas det var svaret på din fråga !

Eles KarahalilovicRådgivare