Föredetta hyresgäst som olovligen har kvar egendom på tomten

Jag äger en fastighet som jag tidigare hyrt ut till en person och nu har han flyttat därifrån. Han har lämnat kvar ett flertal skrotbilar på tomten som han vägrar frakta bort och istället så dumpar han ännu fler fordon på tomten. Vad kan jag göra lagligt för att få bort dessa bilar? Har kontaktat polisen och de hänvisar till kommunens miljökontor som hänvisar till polisen, ingen anser att det är deras skyldighet att frakta bort fordonen eller göra nåt åt saken. Vart skall jag vända mig och vad får jag som fastighetsägare enligt lag vidta för åtgärder?
Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle råda dig att upprätta en ansökan om vanlig handräckning hos kronofogdemyndigheten. Märkligt att varken kommunen eller polismyndigheten informerat dig om denna möjlighet. En ansökan om vanlig handräckning kan göras för att få någon att ta bort egendom som olovligen kvarblivit på din egendom. Det går att ansöka om vanlig handräckning digitalt via kronofogdemyndighetens hemsida, det enda du behöver är ett Bank-id för att kunna logga in. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i de uppgifter som efterfrågas, annars kan du behöva komplettera i efterhand, vilket gör att ärendet kan dra ut på tiden.

Om du är intresserad av vilken lag som reglerar ovanstående förfarande är det Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (LBfH), närmare bestämt 3 § 2 st 2p i LBfH. Om du känner dig osäker på något skulle jag råda dig att kontakta kronofogdemyndigheten som vidare borde kunna besvara ytterligare frågor som kan uppkomma.

Lycka till!

Jonathan LundströmRådgivare