Före detta pojkvän som vägrar hämta sin egendom

Har varit särbo. Det är slut. Han förvarade saker i mitt hus när vi var ihop. Jag har uppmanat honom att hämta sina saker. Inget händer. Det har gått ett år snart. Hur kan jag hantera situationen? Vad får jag göra med hans prylar? Ställa ut på gården? Kasta? Sälja? Ge bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga handlar om vad som gäller när någon olovligen förvarar sin egendom hemma hos någon annan.

Konsekvenser av att göra sig av med annans egendom

Du undrar vad du får göra med hans egendom. Genom att t.ex. sälja eller slänga egendomen kan du göra dig skyldig till olovligt förfogande, enligt 10 kap. 4 § brottsbalken (BrB). Om du istället flyttar på sakerna finns risk att du gör dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande, enligt 8 kap. 8 § BrB

Det är dock inte okej att din före detta vägrar hämta sina saker. Att han låter sin egendom ligga kvar hos dig trots att du bett honom att hämta den, skulle även det kunna utgöra brottet egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § BrB). Detta eftersom du kan hindras från att använda din egendom på det sätt som du har tänkt.

Vad du bör göra

För att få bort egendomen bör du ansöka om handräckning, vilket man gör hos Kronofogdemyndigheten (KFM). Handräckning regleras i lag om betalningsföreläggande och vanlig handräckning.

KFM kommer sedan ta ställning till ärendet och det kan således leda till att din före detta blir skyldig att hämta sina saker. Ansökan gör du genom att fylla i en blankett, den hittar du här. Själva ansökan kostar 300 kr, men du kan begära att få ersättning för kostnaden i din ansökan.

Sammanfattning

Det du bör göra är alltså att vända dig till KFM och ansöka om handräckning. Att slänga, ge bort eller kasta någon annans egendom kan utgöra ett brott och därför avråder jag dig från att göra något av det.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på dina frågor, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare