Före detta partnern vägrar lämna tillbaka nycklar till lägenheten!

Hej!

Jag och min föredetta har nu gått ifrån varandra och hon har flyttat ut från lägenheten. JAG står på kontraktet ensam så de är min lägenhet. Nu är det så att hon håller i en av nycklarna till lägenheten trots jag bett om att få tillbaks den. Vände mig till min hyresvärd och dom kunde inte göra nånting sa dom och erbjöd mig att byta cylinder till en kostnad av ca 2500kr. Nu undrar jag hur kan jag göra nu? Vill ju ha tillbaks nyckeln för jag känner mig inte trygg i att nån annan har tillgång till MIN lägenhet.

Mvh T

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

En sak du kan göra för att få tillbaka dina nycklar är att begära vanlig handräckning hos Kronofogden. Bestämmelserna om handräckning finns i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BFL). Genom att skicka in en begäran om handräckning kan du få fastlaget att din granne är skyldig att återlämna nyckeln. En ansökan kostar 300 kronor. Tänk på att det finns två former av handräckning: vanlig och särskilt. Då du vill att din före detta ska lämna tillbaka nyckeln som är en lös egendom, så är det aktuellt med vanlig handräckning.

En sådan ansöka ska göras skriftligen och i ansökan ska anges yrkande och grunden för ditt yrkande anges, 9–10 §§ BFL. Efter att du har gjort ett sådan ansökan kommer personen som innehar nyckeln att blir tvungen att yttra sig inom två veckor, 25 § BFL. Om din före detta bestrider ansökningen inom rätt tid kan du begära att målet ska överlämnas till tingsrätten. En sådan begäran måste göras skriftligen inom fyra veckor, 33–34 §§ BFL.

Om din före detta inte bestrider inom rätt tid ska Kronofogden meddela utslag i enlighet med ansökningen, 42 § BFL. Kronofogden har möjlighet att verkställa det som står i utslaget.

I det här fallet skulle även brottet olovligt förfogande blir aktuellt. Enligt bestämmelsen ska brottsobjektet (nyckeln) befinna sig i gärningsmannens besittning och omfattas av någons äganderätt. Det finns alltså möjlighet att polisanmäla för olovligt förfogande, 10 kapitel 4 § brottsbalken (BrB).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning/

Arman Mohajeri FalahRådgivare