FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll17/10/2016

Fördelning av resekostnader vid umgänge

Hej!

Jag är mamma till två fantastiska killar på 12 o 14 år. I lite mer än 3 år har de bott hos mig på heltid. Deras pappa valde att flytta 35 mil bort utan egentlig anledning. Han hade varken jobb eller utbildning i nya staden vid flytt.

Sönerna är hos sin pappa på lov och nån helg då och då.

Nu undrar jag, vem skall stå för umgängesresorna? Killarna tar tåget och enkel resa för dem är ca 350 kr för bägge. Hittills har vi betalt varsin resa.

Sedan undrar jag vad mer pappan skall ta del av utgifterna av som tex glasögon, medlemsavgifter till sporter, skolresor, cuper mm.

Han betalar i dag underhåll via försäkringskassan på 1573 kr per barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och för att du använder dig av Lawline!

Huvudregeln enligt föräldrabalkens bestämmelser är att det är den förälder barnen reser till (dvs. pappan i ditt fall) som primärt ska stå för resekostnaderna, du kan läsa mer här.

Detta är dock helt beroende av omständigheterna kring er umgängesrätt, eran ekonomiska situation samt övriga omständigheter. Det blir alltså en sorts bedömning av vad som är skäligt att han betalar, på samma sätt som en skälighetsbedömning görs när barnens underhåll bestäms.

Om barnens far exempelvis är arbetslös, men behövde flytta dit han flyttade på grund av att han exempelvis har annan familj där, är det oskäligt att han står för alla resekostnader, eftersom han helt enkelt inte kan, men fortfarande har umgängesrätt till sina barn. Vill du läsa mer om detta, har Svea Hovrätt avgjort ett liknande ärende, du kan läsa det här. Huvudregeln är alltså att han har huvudansvaret, men utan att veta mer om era personliga förhållanden kan jag tyvärr inte ge ett mer detaljerat svar. Om du vill ha en personlig rekommendation är du välkommen att kontakta våra jurister för att få hjälp att reglera detta, du når dem enkelt på http://lawline.se/boka.

Angående kostnaderna för sporter och dylikt är det rimligt att dessa ska utgå ur vad du erhåller som underhåll via försäkringskassan. Båda föräldrarna har underhållsskyldighet och ska se till att barnen har tillgång till kläder, mat, intressen och dylikt. Bor barnen bara med ena föräldern, tillgodoser den andra föräldern detta genom underhållet. Ni kan självklart komma överens om att en av er står för ena barnets aktiviteter och vice versa, eller att ni fördelar det jämt, om ni är överens om det ska vara något utöver underhållet.

Hör gärna av dig igen om du har fler frågor eller om något är oklart!

Anonym AnonymRådgivare