FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/08/2020

Fördelning av kostnader vid gemensam vårdnad

Är separerad från min sambo sedan 2 år. Gemensam vårdnad fungerar inte. Kommunikationen, omsorger om barnen, skola, dagis frågor går inte att hantera alls. Vi delar idag tiden då barnen bor växelvis hos var och en. Det är dock jag som får stå för alla kostnader för barnen så som kläder, försäkring, utrustning, aktiviteter osv. Förra sambon vägrar att samarbeta och dela ekonomiskt ansvar. Massor med mail, sms finns där jag ständigt anklagas för hur dålig jag är, att jag är psykiskt sjuk, tagit allt från sambon. Detta förmedlas till alla vänner bekanta m.m. Vad kan jag göra i denna situation? Har 5 barn, alla under 11 -3 år. Heltidsarbetande sjuksköterska.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid gemensam vårdnad ansvarar båda föräldrarna gemensamt för barnets kostnader.

Fördelningen av kostader regleras i 7 kap. 1 § föräldrabalken, där stadgas att kostnaderna för barnets underhåll ska föräldrarna sinsemellan ta del av utefter sin ekonomiska förmåga. Det är således inte rätt att du ska stå för alla kostnader, däremot kan du behöva stå för fler kostnader beroende på hur er ekonomiska förmåga ser ut jämfört med varandra.

Du skriver även att kommunikationen inte fungerar alls. Har ni grova samarbetssvårigheter som påverkar barnet är det en indikation på att vårdnaden bör ändras. Får du ensam vårdnad är den andra föräldern skyldig att betala ett underhåll som ska täcka en del av barnets kostnader (7 kap. 2 § föräldrabalken). En ändring av vårdnaden fastställs genom dom om inte föräldrarna själva kan avtala om saken (6 kap. 5 § föräldrabalken).

Om du vill komma i kontakt med en jurist som hjälper dig vidare kan du kontakta oss för att boka en tid, detta kan göras antingen på vår hemsida https://lawline.se/boka eller via telefon 08-533 300 04.

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare