Fördelning av arv vid testamente

Hej, mamma gick bort för 10 år sedan, hade gemensamt testamente med pappa - efter båda mina föräldras bortgång tillfaller allt till 3 gemensamma barn samt 2 barnbarn.Pappa har gått bort nyligen och har ett testamente som även bekräftar ovanstående. Hur blir fördelningen? Blir det laglotter eller allt delat på 5? Eller båda delarna? Undrar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring detta finner du i Ärvdabalken (ÄB).

Jag tolkar det som att du och dina två syskon är dina föräldrars enda barn, om det skulle finnas fler syskon har även de rätt till sin laglott.

Du och dina två syskon är bröstarvingar enligt 2 kap. 1 § ÄB, vilket innebär att om inget testamente hade funnits hade ni tre fått dela på egendomen och fått ut er arvslott. Hälften av arvslotten utgör er laglott enligt 7 kap 1 § ÄB, vilket är den del som ni bröstarvingar har rätt till och som inte går att testamentera bort.

Om testamentet säger att ni fem ska dela lika på arvet är detta möjligt eftersom ni bröstarvingar kommer få ut mer än er laglott. Hade det däremot funnits fyra barnbarn som skulle vara med och dela på arvet så ni totalt blivit sju stycken hade ni bröstarvingar kunnat begära jämkning av testamentet eftersom ni då fått ut mindre än er laglott.

Exempel

Om egendomen är 60 000 kr så är bröstarvingarnas arvslott 60 000 / 3 = 20 000 kr och er laglott 20 000 / 2 = 10 000 kr. Om testamentet säger att ni ska dela lika med barnbarnen ser fördelningen ut såhär: 60 000 / 5 = 12 000.

I det här exemplet får ni 2000 kr mer än er laglott, oavsett hur siffrorna ser ut kommer alltså bröstarvingarna få ut vad de har rätt till och mer därtill. Om testamentet säger att ni fem ska dela lika på alla tillgångar kommer ni alltså att få lika mycket var.

Det finns dock vissa formkrav som krävs för att ett testamente ska vara giltigt enligt 10 kap. 1 § ÄB. Om dessa formkrav inte uppfylls är testamentet ogiltigt, vilket leder till att bröstarvingarna kan ärva hela sin arvslott. I detta fall skulle i så fall du och dina syskon dela lika på det totala arvet.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om det fortfarande finns oklarheter är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Men vänliga hälsningar,

Elin NordemanRådgivare