Fördelning av arv samt bouppteckning

Hur fördelas arvet.

Min moster dog för två veckor sedan. Hennes make dog för 18 år sedan och de hade inga barn.

Min moster hade fyra syskon. en syster vid liv (min mamma) dessutom tre avlidna syskon två av dessa hade två barn var och en var barnlös. Min morbror hade fyra syskon alla avlidna och de hade alla barn. Två hade ett barn och två hade två barn vardera.

Hur fördelas arvet efter min moster?

Min mor, syster och jag är de som stod moster närmast och jag har blivit utsedd att ta hand om dödsboet. Kan jag sköta det själv eller bör jag för säkerhets skull ta juristhjälp?

Mvh Mari

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga är lite klurig, för jag har svårt att förstå vem "din morbror" är i sammanhanget. Du skriver att din moster har fyra syskon varav en är din mamma. Detta innebär att din moster hade två syskon till. Två av syskonen har två barn var och en är barnlös. Är ett av syskonen en man är han din morbror. Dock skriver du "min morbror hade fyra syskon, alla avlidna". Men din mamma lever ju. Antalet barn gör att jag förstår att den du beskriver som "din morbror" inte har samma syskon som din mamma och din avlidna moster. Är din morbror ett särkullsbarn dvs halvbror till din mamma och moster? Eller är det så att du benämner din mosters avlidne man som morbror? Jag redogör för båda delarna i mitt svar:

Om din morbror är ett särkullsbarn så är han son till någon av dina morföräldrar. Han faller då utanför arvsfördelningen för din moster då han antingen tagit ut sitt arv direkt från sin förälder när den dog eller väntat till den efterlevande maken avlidit. (3:1 + 3:9 ärvdabalken)

Då sker fördelningen av arvet på följande sätt:

Din mosters har ingen make eller barn som ärver ((3:1 + 2:1 ärvdabalken). Jag utgår från att dina morföräldrar har avlidit, annars hade de fått ärva (2:2 ärvdabalken). Således blir det din mosters 4 syskon som ska få arvet (2:2 2 st ärvdabalken). Din mamma får alltså ärva av din mosters kvarlåtenskap. De tre resterande syskonens fyra barn får också ärva enligt istadarätten viken innebär att barn ärver i föräldrarnas ställe om de har avlidit (2:1 2st ärvdabalken). Ni får även dela på det avlidna, barnlösa syskonets del.

Om "din morbror" är din mosters man så blir arvsfördelningen på följande sätt: Din moster har eventuellt efterarv från sin make som hans arvingar (de 6 barnbarnen) nu kommer att ha rätt till eftersom hon fick det direkt enligt 3:1 ärvdabalken. Alternativt tog särkullsbarnen sin del direkt (3:9 ärvdabalken). När detta är fördelat (dvs om arvingarna inte tog ut sitt arv direkt) så får samma personer i din familj dela på resterande arv som i exemplet ovan.

Om det verkar som att arvet kommer att kunna fördelas okomplicerat och att alla ni arvingar är eniga så kan du själv göra bouppteckningen. Detta kan du spara pengar på. Men är du osäker på hur bouppteckningen går till, eller om du tror att fördelningen av arvet inte kommer att ske utan problem, så bör du anlita en jurist för att undvika brister i bouppteckningen och krångel.

Hoppas det löser sig för dig!

Linn Kanter PergamentRådgivare