Fördelning av arv mellan syskon och halvsyskon.

Hej. Undrar hur arvsordning och procentdelning ser ut i detta fall. Min faster har ej skrivit testamente och är nu dement. Har God man. Hon har en helbror och 2 halvsyskon varav ena är avlidet sedan många år. Hur ser fördelning ut? Helsyskon är broder och har 3 barn.

Halvsyster lever och halvbror är avliden men har 2 vuxna barn.

Hur ser arvsfördelning ut.

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uttömmande lista över vilka som får ta arv och i vilken ordning.

1. Arvlåtarens barn har bäst rätt till arvet, det gäller även barnbarn och barnbarns barn så långt som det kan sträcka sig (2kap. 1 § ÄB).

2. Om arvlåtaren inte har några barn går istället arvet till arvlåtarens föräldrar till hälften vardera (2 kap. 2 § ÄB).

3. Om någon/båda av föräldrarna är avlidna delar istället arvlåtarens syskon på den avlidnes arv. Skulle något/alla av syskonen vara avlidna tar istället deras barn upp arvet. Om det bara finns en förälder av de personer som blev uppräknade i det förra stycket får den ta hela arvet (2 kap. 2 § ÄB). Halvsyskon tar del i det arvet som annars skulle ha tillfallit deras förälder (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB).

4. Om det varken finns föräldrar, syskon/halvsyskon eller barn till syskon tar istället farföräldrar och morföräldrar upp arvet. Varje far och morförälder får en lika stor del av arvet. Skulle det vara så att någon av far och morföräldrarna har avlidit tar deras barn upp arvet i stället. Om det inte finns några barn till en avliden far och morföräldrar tas hela arvet upp hos den andra far eller morföräldern, eller ett barn till någon av dem om båda far och morföräldrarna har avlidit (2 kap. 3 § ÄB).

Vem får arvet efter din faster.

Som jag förstår det finns det varken barn eller föräldrar till din faster, i sådana fall kommer arvet att gå till hennes syskon eller barn till syskonen (2 kap. 2 § ÄB). Syskonen kommer då få ärva den del som annars skulle ha tillfallit deras föräldrar, vilket innebär att ett halvsyskon bara kommer kunna ta del av arvet som annars skulle gått till hens förälder (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB). Fördelningen av arvet kan se ut på två vis, beroende på om halvsyskonen är barn till samma förälder eller inte.

Fördelning av arvet om halvsyskonen är barn till samma förälder.

Arvlåtaren lämnar 100 i arv, vilket ska gå till arvlåtarens hel och halvsyskon eller deras barn. Alla tre syskon kommer att få dela på arvet som annars skulle gå till deras gemensamma förälder 50/3. Helsyskonet kommer sedan att få, utöver 50/3, 50 procent som annars skulle ha tillfallet den andra föräldern. Barnen till det avlidne halvsyskonet delar sedan på arvet som annars skulle tillfallit honom.

Helsyskonet ärver: 66,666%

Halvsyster ärver: 16,666%

Halvbroderns barn 1 ärver: 8,333%

Halvbroderns barn 2 ärver: 8,333%

Fördelning av arvet om halvsyskonen är barn till olika föräldrar.

Arvlåtaren lämnar 100 i arv, vilket ska gå till arvlåtarens hel och halvsyskon eller deras barn. Halvsyskonen har i detta fall rätt att ta arv från olika föräldrar, vilket innebär att rätten till arv från vardera förälder delas mellan ett halvsyskon och helsyskonet.

Helsyskonet ärver: 50 %

Halvsystern ärver: 25

Halvbroderns barn 1 ärver: 12,5 %

Halvbroderns barn 2 ärver: 12,5 %

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare