Fördelning av arv från syster när halvsyskonbarn finns

Hej Vi är två bröder med familjer och vi har en syster som har Alzheimers och hon har inget testamente, hur fördelas arvet när hon har gått bort. Våra föräldrar är döda. Våran systers man dog  och dom har inga egna barn och även hennes svärföräldrar är döda, närmast anhöriga är vi två bröder och halvsyskonbarn, alla halvsyskon är också döda. Hon äger en jordbruksfastighet som är värderad till 4 miljoner. Min fråga är; hur fördelas arvet mellan syskon och halvsyskonbarn?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar du hur arvet kommer fördelas när din syster dör.

Hur ser fördelningen ut?

Som utgångspunkt ska arvet först fördelas mellan den avlidnes barn (ÄB 2:1). Finns det inga barn ska arvet fördelas mellan föräldrarna (ÄB 2:2). Eftersom era föräldrar är döda betyder det att deras lott istället faller på resterande av deras barn: er (ÄB 2:2 andra stycket). Skulle det vara så att syskonen är döda kommer syskonbarn att ärva (ÄB 2:2 andra stycket).

Du har ett okänt antal syskon

Utifrån din fråga vet jag inte på vilken sida halvsyskonet/halvsyskonen kommer ifrån och inte heller hur många. Antalet halvsyskon ni hade kommer påverka hur mycket ni kommer få ut i arv just eftersom ni kommer att behöva dela på era föräldrars arv.

Ett exempel på antalet syskon

Låt säga att du har en helbror och tre halvsyskon varav två av syskonen kommer från förälder 1:s sida. Då kommer det se ut så här

Förälder 1:

–Du

–Din bror

–Halvsyskon 1

–Halvsyskon 2

Förälder 2

–Du

–Din bror

–Halvsyskon 3

Om vi börjar med att konstatera att din syster inte har några barn, ska föräldrarna ärva först.

Förälder 1=> 2 miljoner kr

Förälder 2=> 2 miljoner kr

Eftersom båda föräldrarna är döda, ska deras arv fördelas mellan deras barn:

Förälder 1

–Du (500 000 kr)

–Din bror (500 000 kr)

–Halvsyskon 1 (500 000 kr)

–Halvsyskon 2 (500 000 kr)

Förälder 2

–Du (⅓ av 2 miljoner kr)

–Din bror (⅓ av 2 miljoner kr)

–Halvsyskon 3 (⅓ av 2 miljoner kr)

Som jag förstår är alla era halvsyskon döda. Det betyder att dina halvsyskonbarn kommer bara ärva det som ditt halvsyskon skulle ha ärvt. Låt säga att halvsyskon 2 hade fyra barn. En sådan fördelning skulle se ut så här:

Halvsyskon 2 (får i arv 500 000 kr). Detta ska fördelas mellan de fyra barnen:

Barn 1 (125 000 kr)

Barn 2 (125 000 kr)

Barn 3 (125 000 kr)

Barn 4 (125 000 kr)

Om det däremot är halvsyskon 3 som har två barn ska de barnen dela på det halvsyskonets arv

Halvsyskon 3 (får i arv ⅓ av 2 miljoner kr)

Barn 1: ⅙ av 2 miljoner kr

Barn 2: ⅙ av 2 miljoner kr

För att sammanfatta: Antalet syskon du och din bror har/har haft kommer att påverka hur mycket ni kommer få i arv. Antalet barn som era syskon har kommer inte påverka hur mycket ni får i arv.

Jag hopppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare