Fördelning av arv - fem syskon varav en avliden

Hej

Vem ärver farmor , vi är 5 syskon varav 1 avliden, våran pappa är avliden.likaså farfar.farmor lever.hur fördelas arvet.kan även avlidna syskon barn ärva efter farmor.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuella regler finns i Ärvdabalken (ÄB) 2 kap 1§.

Vid er farmors bortgång är ni syskon närmast arvingar, eftersom både er far och farfar är avliden. Då ett av syskonen har avlidit, träder dennes barn i hans eller hennes ställe, s.k istadarätt. Kvarlåtenskapen kommer alltså att fördelas på så sätt att ni syskon får 1/5 vardera, och barnen till det avlidna syskonet får dela på 1/5. Observera att jag utgår från att det inte föreligger något testamente som fördelar kvarlåtenskapen på något annat sätt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

John Eriksson NätterlundRådgivare