Fördelning av arv enligt dansk rätt

Min pappa o farmor är dansk min pappa dog för ett antal år sedan o han hade en syster jag bor I sverige,,ärver jag något efter min fsrmor

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dansk arvsordning motsvarar den svenska
Danmarks motsvarighet till ärvdabalken är arveloven. Arvsordningen i Danmark påminner om den svenska, med tre arvsklasser som har olika förtur i arvsordningen (1 kap. arveloven jämfört med 2 kap. ärvdabalken).

Har den avlidnes barn själv avlidit, tillfaller arvsrätten barnbarnet
I första arvsklassen finner vi den avlidnes barn och barnbarn (1 § arveloven). I första hand ärver barn (första stycket). Har ett barn avlidit träder barnets barn, det vill säga barnbarnet, i barnets ställe. Barnbarnet tar således över arvsrätten (andra stycket).

Du ärver din farmor
Eftersom din pappa har avlidit, tillfaller hans arvsrätt dig. Detta innebär att du ärver din farmor på samma sätt som din pappa annars skulle ha gjort.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare