Fördelning av arv + basbeloppsregeln

En man är gift och har 3 barn, dock bara 1 gemensamt med sin fru och de andra två från ett tidigare förhållande. Han och frun har ett gemensamt giftorättsgods för 180.000 kronor alltså 90.000kr/ var. Hur skulle värdet fördelas av boet om mannen i äktenskapet avlider?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om mannen skulle avlida ska det för göras en bodelning mellan makarna, se 1 kap 5 § och 9 kap 1 § äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå, 10 kap 1 §. Vardera make har rätt att från sitt giftorättsgods göra avdrag för sina skulder, 11 kap 2 §. Giftorättsgodset läggs sedan ihop och delas lika mellan makarna, 11 kap 3 §. I din fråga framgår inte om makarna har några skulder så därför får vardera make 90 000 kr efter bodelningen.

Det som tillfallit den avlidne mannen (+ eventuell enskild egendom) ska nu fördelas mellan hans arvingar. Regler om detta finns i ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637

Huvudregeln är att den avlidnes barn, s.k. bröstarvingar, ärver kvarlåtenskapen med lika stor del var, vilket kallas arvslotten, 2 kap 1 §. I detta fall var mannen gift, vilket innebär att hustrun ärver allt och barnen istället får rätt till efterarv när mamman i sin tur avlider. Undantag görs dock för särkullbarn, dvs. barn från tidigare förhållande, som har rätt att få ut sitt arv direkt, 3 kap 1 §.

Så här kommer kvarlåtenskapen efter mannen att fördelas:

90 000 kr/3 barn = 30 000 kr var

Särkullbarn1: 30 000 kr

Särkullbarn2: 30 000 kr

Hustrun: 90 000 kr (efterbodelning) + 30 000 kr. Makarnas gemensamma barn får sedan rätt till efterarv efter pappan när mamman avlider.

Ett undantag från reglerna om fördelning av arv är den s.k. basbeloppsregel, se 3 kap 1 § 2 st. ÄB. Denna regeln innebär att den efterlevande maken alltid har rätt att få ut ett värde motsvarande fyra prisbasbelopp. För 2013 är prisbasbeloppet 44 500 kr, vilket innebär att hustrun har rätt att behålla egendom motsvarande 178 000 kr. I detta belopp ska man räkna in den egendom den efterlevande maken fått efter bodelningen samt eventuell enskild egendom.

I ovanstående exempel får hustrun 120 000 kr. Om hon inte har någon enskild egendom, innebär basbeloppsregeln att särkullbarnens arv minskas med 29 000 kr vardera.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare