Fördelning av arv

Jag hade en bror som gick bort 2019 han var gift och har 3 barndock inte med henne han var gift med. Min pappa är också död, min mamma lever. När hon går bort vem ärver henne förutom jag, min brors barn eller henne han var gift med?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser kring arv regleras i Ärvdabalken (1958:637) [ÄB].

De lämpliga arvingar delas upp i tre klasser (2 kap. ÄB).

I den första arvsklassen finns bröstarvingar till den avlidne. Här ingår den avlidnes barn och deras avkomlingar (detta blir barnbarn osv). Här prioriteras barnen i första hand. Barnbarnen ärver i de fall barnen har avlidit också. (2 kap. 1§ ÄB).

I den andra arvsklassen har vi föräldrar och syskon till den avlidne. Däremot blir andra arvsklassen endast aktuellt om det inte finns någon arvtagare från första arvsklassen. Här prioriteras föräldrarna till den avlidne först och sedan den avlidnes syskon. (2 kap. 2§ ÄB).

Slutligen har vi tredje arvsklassen där mor- och farföräldrar ingår. Här ingår även avkomlingar till den avlidnes mor- och farföräldrar, dvs. moster, faster, morbror och farbror (2 kap. 3§ ÄB).

Om den avlidne saknar arvingar kommer arvet att gå till den allmänna arvsfonden. (5 kap. 1 § ÄB).

I ditt fall innebär detta att din mammas arv kommer att delas lika mellan hennes bröstarvingar, dvs du och din bror. Din brors del kommer därmed att delas lika mellan hans 3 bröstarvingar. Din brors sambo kommer inte att kunna ärva något av honom då sambor saknar arvsrätt enligt svensk rätt.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare