Fördelning av aktiekapital vid skilsmässa

Hur delar man aktiekapital vid skillsmässa när inga papper är skrivna ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då det rör sig om en skilsmässa blir Äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig, lagrum som hänvisas till nedan går att finna under nu infogad länk.

När en skilsmässa görs är utgångspunkten att en bodelning ska göras (9 kap. 1 § ÄktB), denna görs med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, vilket följer av 9 kap. 2 § ÄktB.

Vad ska ingå i bodelningen?
Av 10 kap. 1 § ÄktB följer att allt giftorättsgods ska ingå i bodelningen. Härefter framgår av 7 kap. 1 § att all egendom som inte är enskild egendom ingår i makarnas giftorättsgods, Vad som är enskild egendom framgår av 2 § i 7 kap, se nedan:

Enskild egendom är

1. egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild,

2. egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

3. egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda,

4. egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda,

5. egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäk- ring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

6. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1--5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

Er situation

Vad jag förstår utifrån din fråga är aktierna inte gjorda till enskild egendom. Viktigt att påpeka är då att även om de ingår i bodelningen innebär det inte att aktierna i sig behöver delas lika, men VÄRDET av dessa kommer att ingå i det som ska delas lika mellan er. De utgör giftorättsgods.
Dvs. har ni giftorättsgods till ett värde av 500 000 ska ni båda erhålla egendom till ett värde av 250 000 var. Vem som får vilken egendom spelar ingen roll, men varje make har rätt att i första hand få sådan egendom som är dennes egen, dvs. som han/hon äger. Detta framgår av 11 kap. 7 § ÄktB.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att värdet av aktierna kommer att ingå i bodelningen som giftorättsgods. Vem som i första hand har rätt till aktierna beror på vem som äger dem samt värdet av dem. Om aktiernas värde överstiger den ägande makens andel kan denne lösa ut den andra maken för att få behålla aktierna (se 11 kap. 9 §).

Jag hoppas detta ger svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare