Fördelas arvet efter far/morföräldrar bara till de barn som fortfarande finns i livet?

Hejsan jag har en teoretisk fråga. Jag och min syster förlorade våran far ca 5 år sedan. Jag undrar nu när det är bara pappas bror och farmor och farfar kvar.

I framtiden när våran farmor och farfar går bort, är det endast deras son som ärver hus och tillgångar? (Våran farbror) eller är fördelas det mellan mig, min syster och våran farbror?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vem som kommer ärva din farmor och farfar när de går bort. I mitt svar har jag utgått från att det inte finns något testamente.

Hur arv ska fördelas regleras i ärvdabalken (ÄB).

Inom arvsrätten finns en princip som kallas för istadarätten. Den innebär att man som barn har rätt att träda in i sina föräldrars arvsrätt när föräldrarna inte längre finns i livet (2 kap. 1 § andra stycket ÄB).

När era farföräldrar går bort kommer arvet delas på två delar, en del till er bror och en del till er far. I och med istadarätten träder du och din syster in i er fars del av arvet. Ni kommer få dela på hans del. Du och din syster kommer alltså att få 25 % vardera och er farbror 50% av arvet efter era farföräldrar.

Vem som kommer att ärva vad är väldigt svårt för mig att gå in på då det kräver ytterligare information. Om det finns ett testamente så går det att styra mer specifikt vem som kommer att få ärva huset eller någon annan tillgång.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare