Fördela arv genom testamente

Jag är gift med Axel som har tre barn från tidigare äktenskap. Jag har två barn från tidigare äktenskap. Vi äger tillsammans ett fritidshus, där jag är lagfaren ägare till 50 %. Om jag dör före min man, vill jag att han ska få sitta i orubbat bo så länge han väljer att ha huset kvar. Om han säljer huset, vill jag däremot att mina barn får de pengar de har rätt till. Och vice versa. Går det ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga. Om ni inte strikt vill använda er av de enligt lagen föreskrivna arvsreglerna, så kan du och din make upprätta ett inbördes testamente. Där kan ni skriva ner hur ni vill att arvsfördelningen ska bli när någon eller båda av er avlider. Emellertid finns det vissa bestämmelser i lagen om ni inte får åsidosätta. Till exempel så har den efterlevande maken, om egendomen räcker till, rätt att som arv få ut egendom som tillsammans motsvarar fyra prisbasbelopp (cirka 178 000 kr i år). Egendomen som ska medräknas i prisbasbeloppet är den efterlevande makens enskilda egendom och egendom som genom bodelning och testamente tillfaller den efterlevande maken (3 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken). Ett testamente som inskränker den efterlevande makens rätt, enligt prisbasbeloppsregeln, är i den delen utan verkan. Svaret på din fråga är sålunda att ni, genom ett giltigt testamente, kan fördela arvet i princip som ni vill, men ni måste ta hänsyn till bland annat prisbasbeloppsregeln.

Vill ni skriva ett juridiskt korrekt testamente, rekommenderar jag er att använda er av vår avtalstjänst {http://lawline.se/avtal/testamente}

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare