Förande av moped på förbjudet område

Om jag skulle åka med min klass 2 moped i gånghastighet på en otrafikerad cykelväg där klass 2 mopeder är förbjudna, vilket straff kan jag förvänta mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Du är som trafikant och förare av en moped klass 2 skyldig att följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller på annat sätt.

Om du bryter mot någon av dessa bestämmelser, det vill säga inte följer trafikreglerna, så riskerar du att dömas till att betala penningböter. Detta innebär alltså att om du kör med en moped klass 2 på en cykelväg där framförande av moped klass 2 är förbjudet, så kan du bli skyldig att betala penningböter.

Regeln som säger att du har en skyldighet att följa trafikreglerna framgår av Trafikförordningen, se här.

Regeln som säger att du vid överträdelse av trafikreglerna kan göra dig skyldig till att betala penningböter framgår också av Trafikförordningen, se här.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänligen,

Stina JanssonRådgivare