FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/09/2015

Föräldrars underhållsksyldighet

Hej,

Jag har en son som fyller 19 år i december och går i gymnasiet och får studiestöd och underhållsstöd varje månad. Dessutom fick han 4000kr lön på sommarjobbet. Jag jobbar inte och familjen har haft svårt med ekonomin den senaste året. Därför krävde jag av min son att bidra hemma på 1000kr varje månad.

Hade jag gjort fel?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad som är rätt och fel är svårt att säga, allas familjesituationer och ekonomiska situationer ser olika ut, och det är därför svårt för mig att ge dig ett svar på om du gjort fel eller inte. Men jag kan svara på hur det ser ut juridiskt och hur man har tänkt kring föräldrars underhållsskyldighet mot sina barn.

Som förälder så svarar man för sitt barns underhåll. När man bestämmer en förälders underhållsskyldighet så utgår man från olika saker, men man tar hänsyn till förälderns ekonomiska förhållanden så väl som ditt barns egna inkomster. Dock bukar man säga att inkomst barnet fått från feriearbete eller liknande inte skall spela någon större roll för förälderns underhållsskyldighet. 7 kapitlet 1§ Föräldrabalken.

Underhållsskyldigheten upphör vanligen när barnet fyller 18 men om barnet går i skolan, typ gymnasiet, så ansvar man fram tills att hen gått ut skolan, men som längst fram till barnet fyllt 21 år.

Detta är alltså regeln för en förälders underhållsskyldighet, jag är ledsen att jag inte kan ge dig ett rakt svar men hoppas detta kan ge dig vägledning!

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare