FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/07/2018

Föräldrars rätt att bestämma över myndig

Får mina föräldrar bestämma om mina utetider trots att jag fyllt 18? Jag är ett skötsamt barn med toppbetyg, sköter allting bra, jobbar mycket nu på sommaren och vill ibland (ca 1-2 gånger/månad) dra ut och festa vilket kan leda till att jag sover över hos någon och kommer hem dagen efter eller kommer hem tidig morgon ca 5-6 på morgonen.

Vem bestämmer om när jag får komma hem? Kan de sätta en tid för mig även efter jag fyllt 18? Får jag sova hos kompis och endast meddela istället för att fråga, får de säga nej då? Vill påpeka att jag ständigt uppdaterar om hur jag mår, vart jag är och vilka jag är med via sms till båda mamma och pappa (dem bort tillsammans).

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

I och med att du är 18 år och då myndig så får inte dina föräldrar bestämma över dina utetider eller när du ska komma hem om man ser det utifrån ett juridiskt perspektiv. Däremot så förstår jag utifrån omständigheterna det som att du bor hemma och att det är dina föräldrar som huvudsakligen försörjer dig. På så sätt så får du nog finna dig i deras regler så länge du bor hemma. Ni får helt enkelt prata och försöka komma överens om något.

Hoppas att detta var svar på din fråga och återkom gärna om du undrar något mer.

Jean NaboRådgivare