Föräldrar får under sin livstid sälja/ge bort sin egendom

Hej,

min sambos pappa är död sedan länge. Nu har även hans farmor avlidit och vi fick nu reda på att hon 1999 sålde sin sommarstuga till min sambos faster och hennes barn utan att vi fick reda på något. Kan man verkligen göra så? Borde inte min sambo ha rätt till sin avlidna pappas del?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under sin livstid har man rätt att göra vad man vill med sina tillgångar. Man har rätt att sälja dem eller ge bort dem till vem man vill. Det finns ingen lag här som säger att man måste behandla sina barn lika. Har man däremot gett bort egendom till ett av sina barn under sin livstid kan detta komma att räknas som ett förskott på arv (6 kap 1 § ärvdabalken). Ifall man har gett en gåva till sitt barn presumeras detta vara ett förskott på arv om inget annat framkommer. Du skriver dock att farmor sålde sin sommarstuga till ett av sina barn och barnbarn. Ifall de har betalat för sommarstugan och t.ex. tagit över eventuella lån är det troligtvis alltså inte frågan om ett förskott på arv. Här beror det alltså på hur omständigheterna vid överlåtelsen såg ut.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare