FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/12/2018

Förälders möjlighet att förfoga över underhållsstöd som utges efter att barnet fyllt arton

Hej! Jag bor hos mamma på heltid, men pappa betalar underhållsstöd till mig (men vägrar betala underhållsbidrag som då är frivilligt) på 1500 varje månad. Kan mamma kräva hela underhållsstödet från mig för att bekosta husrum + el mm. Vill tillägga att jag betalar för mig egna mat. Hur stor del kan hon kräva av mitt underhållsstöd. Jag vet att hon har försörjningsplikt men fattar ändå inte hur mycket hon kan ta av mitt underhållsstöd. Har hon rätt att kasta ut mig om jag vägrar ge henne pengarna från pappa (hon lär hota med det). Värt att nämna att jag är över 18 men fortfarande går i gymnasiet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhållsbidrag och vårdnadsfrågor finns i föräldrabalken (FB). Jag har nedan valt att dela in din fråga i två delar för att försöka besvara din fråga på bästa sätt.

Ditt underhållsbidrag

Då du fyllt arton år och fortfarande mottar underhållstöd från din pappa utgår jag från att du fått ditt underhållsstöd förlängt i enlighet med 18 kap. 6 § Socialförsäkringsbalken. Det faktum att du fyllt arton innebär dock att din mamma inte har någon rätt till de pengar som du mottar från din pappa, 9 kap. 1 § FB. Du ansvarar alltså själv för dina pengar eftersom du nu är myndig.

Din boendesituation

Din mamma har endast vårdnad om dig fram till dess att du fyller arton år, 6 kap. 2 § FB. Efter det har hon inte längre något ansvar för dig eller din boendesituation. Det finns därmed ingen regel som ger dig möjlighet till att bo kvar om din mamma motsätter sig det.

Vad du kan göra

Då du fyllt arton år finns det som ovan nämnts ingen regel som ger din mamma rätt att kräva en del av de pengar som du får av din pappa varje månad, det finns inte heller någon regel som ger dig rätt att kräva att du ska få bo kvar hos din mamma. Eftersom det inte finns någon laglig reglering som ger svar på din fråga är det du och din mamma som får bestämma hur ni vill lösa er situation. Min rekommendation är därför att ni sätter er ner och försöker finna en lösning som funkar för er båda.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare