FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/12/2016

Förälder tar barnets födelsedagspengar

Jag är 16 år och bor hos min mamma. Mina två yngre bröder bor varannan helg hos pappa. Min pappa "tar hand om" mina bröders pengar som de får på födelsedagar och jul. Han säger att vår mamma annars kommer ta dem. Detta stämmer inte, eftersom att mamma ger oss rätt att göra i princip vad vi vill med våra pengar (så länge det är vettigt).

Mamma och pappa har varit i tingsrätten förra månaden för att min mamma kräver ensam vårdnad. Min bror fyllde år mitt under allt detta och på sin födelsedag fick han inga pengar eller presenter. Nu säger pappa att han kommer att farmor och mina två fastrar kommer att ge alla pengar direkt till pappa och så ska han med och köpa saker med oss. (Han kommer ju lura oss på våra pengar)

Jag är trött på detta. Är det han gör olagligt och kan jag anmäla honom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad du beskriver är helt klart ett otrevligt problem och jag ska göra mitt bästa för att försöka förklara vad det är som gäller. I mitt svar kommer jag hänvisa till vissa bestämmelser i föräldrabalken. Denna kommer jag att förkorta FB. En länk där du kan läsa FB finns https://lagen.nu/1949:381.

Tyvärr är det din pappa gör inte olagligt. Är han fortfarande er vårdnadshavare finns en väldigt stor risk att han är er förmyndare enligt 10 kap. 2 § FB (länk https://lagen.nu/1949:381#K10P2S1).

När en förälder är förmyndare till sina barn bestämmer de hur pengarna ska användas, vilket tyvärr betyder att föräldrarna kan göra nästan vad som helst med dem, detta står i 13 kap. 1 § FB (länk https://lagen.nu/1949:381#K13P1S1). Visserligen ska föräldrarna bestämma hur pengarna ska användas gemensamt, men det är oerhört svårt när det gäller, i samhällets syn, mindre belopp. Det är inte förrän barnen börjar ha pengar uppemot flera hundra tusen som pengarna måste kontrolleras av en så kallad överförmyndare.

Det är däremot möjligt att gå till överförmyndaren och säga att ett bankkonto i ett barns namn ska låsas. Då får pengar inte tas ut ur kontot om inte överförmyndaren godkänner det. När barnet då blir 18 år gammalt så kommer kontot låsas upp för denne. Det är även möjligt får en som ger en gåva till barnet säger att pengarna ska vara ”låsta” tills barnet fyller 18 år enligt 13 kap. 8 § FB (länk https://lagen.nu/1949:381#K13P8S1). Detta kanske också är mest lämpligt för större gåvor, istället för ”mindre” summor barnet får när de fyller år. Visst kan kanske 1 000 kr eller till och med 500 kronor vara mycket för ett barn, men lagen är främst till för större summor pengar.

Det andra sättet att lösa detta på, istället för låsta bankkonto osv, är att er far förlorar sin status som förmyndare. Det var kanske detta som er mor var i rätten för att göra i samband med ensam vårdnad. Då skulle er far inte ha någon möjlighet att använda era pengar. Skulle han då få pengar av släktingar som egentligen var tänkt att någon av dig eller dina syskon skulle få men sedan använder han dem skulle det vara ett brott. Det skulle då vara fråga om förskingring enligt 10 kap. 1 § brottsbalken (länk https://lagen.nu/1962:700#K10P1S1). Det är när man har pengar och använder dem för sig själv men de är tänkta att vara till någon annan.

Att bevisa att brott har begåtts är däremot jättesvårt. Det finns praktiskt taget ingen bevisning och er far skulle kunna hävda att pengarna var till er försörjning, vilket då innefattar mat osv. Det skulle alltså knappast gå att få honom fälld för detta.

Hade jag varit i din situation skulle jag istället försöka prata med dina andra släktingar. Säg hur du upplever situationen och att du inte vill att de ska ge några pengar till er far utan att pengarna ska gå till er mor istället. Men det är deras pengar och de gör trots allt vad de vill med dem.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, är det något annat du undrar över så kan du lämna en kommentar till frågan och så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare