FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/09/2020

Förälder som bara vill ha begränsad umgängestid med sitt barn

Hej. Jag är boende förälder till en liten tjej o har delad vårdnad om henne med hennes pappa, nu är det så att han bestämmer om umgänge med dottern över huvudet på mig, jag undrar vad jag ska göra för det här funkar inte längre. Jag har henne 7 dagar i veckförutom varannan helg hittills, nu tänker han bestämma att hon bara får vara hos honom i 9 timmar varannan lördag pga att han straffar dottern för att hon inte kan somna?! Jag accepterar inte det här, vad ska jag göra?! Behöver hjälp. Ska tilläggas att vi har tillsammans kommit överens om att det ska vara varannan helg tillsammans med kuratorer via barn och familje enheten i Vallentuna för väldigt länge sen. Han har varit mycket omständig kring detta och säger att han inte orkar med mera, nu är det ju så att vår yngsta dotter har särskilda behov av avlastning och annat,jag anser inte att det bara är mitt ansvar bara för att hon bor hos mig 100%?! Jag har själv LSS, och tungt omkring mig och behöver även jag avlastning. Jag tar hand om henne dygnet runt, 7 dagar i veckan, så att enbart han ska få bestämma anser jag är helt absurt!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Familjerätten i er kommun erbjuder samarbetssamtal för att få föräldrar att komma överens i frågor som rör exempelvis umgänge, där kan ni även skriva ett umgängesavtal. Avtalet blir giltigt om socialnämnden godkänner det och får då samma rättsverkan som en dom. Har ni inget umgänge fastställt kan det vara en väg att gå för att få umgänget att fungera bättre.

Barn har som huvudregel rätt till umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med (6 kap. 15 § föräldrabalken). Tyvärr kan man inte tvinga en förälder vid så kallad umgängesvägran att ha umgänge med sitt barn ett visst antal dagar eller en viss tid, all kontakt måste ske på frivillig basis. Har barnet ett fastställt umgänge med en förälder och föräldern inte uppfyller sin skyldighet att umgås med barnet kan detta innebära stora påfrestningar för barnet i form av längtan och besvikelse. Det kan då bli aktuellt att upphäva ett förordnande om umgänge. Mer än så kan man tyvärr inte göra eftersom förälderns umgängesrätt bygger på frivillighet.

Slutsats

För att få hjälp med umgängesfrågor kan ni vända er till familjerätten i er kommun. Där kan ni få hjälp att skriva ett umgängesavtal som reglerar umgänget, avtalet får samma rättsverkan som en dom. Tyvärr kan man inte tvinga en förälder att träffa sitt barn, det som däremot kan hända om ett fastställt umgänge inte efterföljs är att umgänget upphävs.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare