Förälder är inte tvungen att ge sina barn lika mycket egendom

Jag har en skuld till min far på 554 000 kr. Nu har han gett mina två äldre syskon varsin del av hans sommarstuga som är värd 2 miljoner. Han har skrivit skuldebrev på 300 000 kr vardera till dom. Jag har däremot fått ett skuldebrev på 554 000 kr. Han har själv också kvar en del i stugan.

Är det rätt? Borde inte jag också få en del av stugan och därav ett skuldebrev på resterande belopp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man har rätt att göra som man vill med sin egendom. Din far har alltså inte någon skyldighet att ge dig del av sin sommarstuga bara för att han har gett dina syskon del i den. Så länge man är vid liv finns det alltså inte någon begränsning på vad man kan göra med sin egendom och man har inte en skyldighet att behandla sina barn lika. Det kan dock komma att påverka hur arv efter din far ska fördelas mellan er syskon senare då det kan vara fråga om förskott på arv. Ifall dina syskon under er fars livstid har mottagit gåvor presumeras detta vara ett förskott på arv (6 kap 1 § ärvdabalken). Det samma gäller om du skulle ha mottagit gåvor. Detta påverkar hur egendomen efter er far ska fördelas mellan er.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare